torsdag 30. juni 2011

"Nesten som i gamle dager"

Jeg har begynt å håndquilte teppet "Nesten som i gamle dager". Teppet er fra boken "Quiltegleder" til Rie Norum og Hilde Krogh. Framstykke, vatt og bakstykke er tråklet sammen av Meretesquiltestue. Det er en tjeneste jeg kommer til å benytte meg av for store tepper senere også. Greit å betale seg ut av den kjedelig tråklinga.


Jeg quilter "i grøfta" inni "dråpene", på hver side av "banen" og ytterst i hver blokk. Har et quiltemotiv for sidetrekantene, men må bare finne ut hvordan jeg skal få overført mønsteret til stoffet. En gang for lenge siden tegnet jeg et quiltemønster over på tyll, la tyllen over stoffet og markerte gjennom tyllen slik at avmerkingn ble synlig på stoffet. Det fungerte :-). Etter hvert må jeg finne quiltemaler både for mellomverket og borden.




Jeg har nå quiltet rundt alle blokkene i den midtre raden. Håndquilting er en utrolig avstressende aktivitet som jeg storkoser meg med. Det er bare lydboka som mangler...

Jeg ønsker alle en fin helg. Hilsen fra Hege

9 kommentarer:

Mona sa...

Åååå for et nydelig teppe. Jeg har aldri håndquiltet, men det blir kjempeflott. Ønsker deg en super helg.

Hanne-Kristine sa...

Det blir så flott Hege :)

Mitt e fremdeles på første lappen! Så eg ler godt av meg sjøl.... Men ditt e blitt alldeles NYDELIG. En fryd for øye og passer meget godt navnet sitt... Som i gamledager ;oD Du har truffet absolutt med både farge- og stoffvalg.
Ha ein riktig god sommer.

Lag deg en liten plastmal/sjablong til trekantene, eg har utstyr du kan få prøve :) (kniv med to blad).
Klem hk

Ann-Mari sa...

Hei, så flink du er som holder fokuset! Teppet blir utrolig flott. Gleder meg til å se det ferdig quiltet.

Litamora's Quilt & Design sa...

Teppet ditt blir bare helt utrolig nydelig! Beundrer at du klarer å holde fokus på dette store prosjektet, jeg hadde vel lagt det tilside og starta på noe nytt etter å ha hånduiltet ei blokk :o)
Ha en flott helg,
Laila

Sølvis blog sa...

Dette blir supert. Quiltemal til trekantene kan du vel lage av litt frysepapir. Stryk det fast, tegn av, løft papiret forsiktig bort, og bruk det om igjen...

Rosehagen sa...

Hei Hege.
Så fint teppet ditt blir.
Jeg sliter litt med såre fingertupper!! Selvforskylt;)
Jeg har mal til quiltingen på Gåsemorteppet mitt;)
Nå er det golvbeis-lakking-maling
som står for tur!!

Sommerklem fra Ann-M.

Sissel`s syglede sa...

WOW, det var et flott teppe. Håndquilting ligger ikke for meg, men jeg er så imponert når jeg ser hvor lekkert det blir.
Ha en strålende tirsdag.

Annik-Snor sa...

For et nydelig teppe, så flotte stoffer og nydelig arbeid

Solveig Bloch sa...

Oi Oi, dette var virkelig lekkert! ;o))